Baptized in blood

Een vriendin is doopmeter en mocht onlangs haar metekind mee dopen. Een mooi ritueel, eentje waarbij de nodige tranen geplengd worden en de nodige foto’s genomen worden.  Alleen is ze zelf niet gedoopt. Is dat erg? Niet echt nee, alleen kan je dan kerkjuridisch geen doopmeter zijn (*).

En wat dan nog? Doet zo een doop er nog toe? Het is toch maar traditie en schijn? Zo een beetje als een kerkelijk huwelijk waarbij de vrouw zich even een prinses kan wanen. Wie doen we er kwaad mee? En de kerk verdient er nog aan ook, waarover klagen we dan?

z198447641Het irriteert me omdat de criticasters van de kerk vaak de eersten zijn om als het er op aan komt hun grote entree in de kerk te maken (Erwin Mortier, u hier?). Opeens slikken ze even alle kritiek in en gniffelen ze laf achter de hand. Alsof ze de sul van de klas een feestje geeft en iedereen daar is omdat zijn ouders rijk zijn. We zijn er hoor maar niet omdat we je tof vinden, je bent gewoon het speeltje van de dag dat we even gebruiken en daarna weggooien.

Ik vind het hypocriet. Niet alleen omdat de meeste mensen het voor de schijn of de familie doen maar ook omdat je het ritueel dat voor sommige mensen wel belangrijk is, onteert en in het belachelijke trekt. Voor een gelovige betekent zijn geloof iets en vormen het huwelijk en de doop twee sacramenten die zijn of haar band met God en zijn/haar geloof binnen een maatschappij bevestigen.

Wie daar even zijn rolletje komt spelen, zegt zoveel als dat het geloof van de andere niets voorstellen. Alsof het met de voeten mag getreden worden. Lekker met modderschoenen de moskee binnenwandelen en daarna de pet aan de ingang van de synagoge achterlaten.

violators_baptizedNoem me gerust een pilarenbijter of zagevent maar ik geloof dat een ritueel pas waarde heeft als de deelnemers ook oprecht geloven in de betekenis ervan en het niet als een te spelen rolletje zien.

Rituelen, zeker die leven en dood een plaats geven binnen het bestaan, behoren niet gereduceerd te worden tot een consumptie-artikel, een grap voor ingewijden. Een loze daad ingegeven door een traditie. Het zou een oprechte gebeurtenis moeten zijn, die door iedereen naar waarde wordt geschat.

Of wilt u uw kind binnen twintig jaar vertellen dat de viering en opname van zijn geboorte in de maatschappij niet meer dan een flauwe grap van uw kant was, omdat u te laf of te lui was om een keuze te maken die wel strookte met uw overtuigingen?

(*)Can. 874 

5 Reacties to “Baptized in blood”

  1. Ik heb dit stukje al een paar keer gelezen en ik begrijp een gedeelte ervan eigenlijk niet zo goed.
    Helemaal akkoord dat er veel te veel mensen zijn die kerkelijk huwen en hun kinderen laten dopen uit traditie, om de schijn of de praal. En ook hun kinderen om die redenen later naar een Katholieke school sturen. Die niet te veel nadenken over de impact, over ideologieën en levenshoudingen.
    Maar bedoelt u nu dat ik als afvallige gelovige hypocriet ben wanneer ik naar een kerkelijke begrafenis ga van een geliefde (of zijn familie nu uit overtuiging of voor de schijn kiest voor dit soort begrafenis…), of een doop, waar ik dan dikwijls bij de minderheid aanwezigen behoor die oprecht geïnteresseerd de dienst volgt uit eerbied voor de overledene? (En dat ik daar toch in slaag ondanks afkeer van?)

  2. Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik heb dus van een paar mensen uit mijn omgeving begrepen dat ze bij een doop als ouder/doopmeter/-peter aanwezig waren zonder dat ze gelovig waren. Ik vind het hypocriet omdat ze in essentie deelnemen aan een waardevol ritueel en belofte maken die ze sowieso niet willen of kunnen waarmaken. In mijn ogen lachen ze gewoon mensen uit die er wel in geloven en daar kan noch weiger ik begrip voor op te brengen. Ik vind het zelfs laag bij de grond.

    Aanwezig zijn uit respect voor de overtuiging van de andere is iets anders. Ik ben geen Jood maar ik heb wel mijn hoofd bedekt in de synagoge, ik heb als niet-moslim mijn schoenen uitgetrokken bij het betreden van de moskee maar ik heb niet meegezongen met de Hare Krishna. Hun gezang heeft voor een (religieuze) waarde, ik respecteer dat en zal niet meezingen als een of andere oetlul op een festival.

    Mijn punt is dat je het niet eens moet zijn met een overtuiging maar dat je dan ook de consequentie moet hebben om niet deel te nemen aan hun rituelen. Leef naar je overtuiging maar respecteer die van een andere.

  3. Aangezien o.m. ik hier wordt afgeschilderd als een hypocriet en iemand die zich bezondigt aan laag-bij-de-grondse praktijken toch een reactie:

    Mijn dochter is gedoopt. Dat terwijl ik niet gelovig ben (idem voor de moeder) en persoonlijk geen waarde hecht aan religieuze symbolen en rituelen. En ik wil er zelfs aan toevoegen dat ik een groot deel van de viering heb doorgebracht met een grijns op het gezicht. Wat wil, je zit daar in een plechtige omgeving, met twee snotterende grootmoeders, een nasaal neuzelend pastoortje, een kleine die het “‘FUCK’ brullen in de kerk” reduceert tot een niemandalletje door moeiteloos de kaap van 100 dB achter zich te laten met infernaal gekrijs en, to top it off, met een joekel van een doopkaars in m’n handen geduwd. Ja, die grijns kon ik toch niet onderdrukken. Excuses! Zelfs mijn moeder kon er mee lachen, en bij haar zijn er nog resten van dat erin geklopte geloof.

    Is dat dan hypocriet? Misschien wel. Maar het betekent niet dat ik geen respect heb voor geloof en de rituelen die erbij horen. Ik heb alle respect voor de geloofsbeleving van een ander en vind het iets fascinerend, wat geloof met een mens kan doen of voor iemand kan betekenen. Als ik in een cultuur of omgeving terechtkom die de mijne niet is, dan zal ik me in de mate van het mogelijke ook aanpassen, zolang het niet ingaat tegen de signalen van m’n bullshitdetector. Maar als ik de humor inzie van een bepaalde situatie, dan ga ik ook geen rolletje spelen en m’n onderlip kapotbijten.

    Uiteindelijk is die doop er gekomen om één duidelijke reden (en ik vermoed dat het de doorslag geeft bij heel wat koppels, ouders, etc): een paar bomma’s content stellen. Voor hen betekende het ritueel vast heel wat en ik ben content dat ik die Miekes zo de mooiste dag van hun jaar heb kunnen bezorgen. Is dat hypocriet? Ik denk het niet: het was voor hen een mooie gebeurtenis en een waardevol ritueel en ik heb niets gedaan om die beleving in de weg te staan.

    Ik heb er als ouder dus geen boodschap aan, en of de kleine er later waarde aan gaat hechten, dat is haar zaak. Ze is nu nog te jong om zich erover uit te spreken. Ik weiger die keuze voor haar te maken. Ik heb dus deelgenomen aan een ritueel dat voor mij weinig betekenis heeft. Dat ik er zat met een grijns had meer te maken met het ‘foute’ plaatje, dan met gebrek aan respect. Het zijn nu eenmaal dingen die gebeuren.

    Hypocriet? Kan wel, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die consequent leeft volgens zijn overtuigingen (misschien vind je nog een kluizenaar in de bossen van Canada die recht in z’n schoenen staat). Ik probeer dat ook, maar je stuit onvermijdelijk op hindernissen. Zo zou ik me ook verscheidene keren per dag kunnen afwenden van het gelul waar ik geen boodschap aan heb (daar ‘geloof’ ik immers ook niet in, in gelul). En toch doe ik het niet (of niet altijd/genoeg), laffe hypocriet die ik ben.

  4. maak een opmerking over typfouten en je zal branden in de hel

    • Ik hou me in. :-p

      De post was niet op iemand specifiek gericht. Laat ons ook niet vergeten dat het verhaal dat ik hoorde niet duidelijk maakte dat de “spottende ondertoon” er niet was. Vanuit een kerkjuridische achtergrond en lange gesprekken met gelovige mensen ben ik ook gevoeliger geworden voor de “kerkbashers” die toch in der kerk trouwen of wat dan ook. En laat ik maar meteen erbij vermelden dat ik jou daar vooralsnog niet toe reken.

      Van te consequent leven word je overigens alleen maar een onaangenaam mens, ik ben maw goed bezig.

Geef een reactie

