Alan Moore & Dave Gibbons :: Watchmen

Quis custodiet ipsos custodes? ofte Who will watch the watchmen? is een bekende uitspraak van de Romeinse dichter Decimus Iunius Iuvenalis en vormt een leidraad doorheen Alan Moores dystopische graphic novel Watchmen. Het boek wordt algemeen beschouwd als een van de beste, zoniet de beste graphic novel ooit en het is niet moeilijk om te begrijpen waarom. Moore slaagt er immers in om de wereld van de superhelden te verzoenen met deze van de “echte” wereld.

watchmen-minutemenWatchmen zijn enkele mannen en een vrouw die zichzelf vermommen als superhelden om zo een halt toe te roepen aan de toenemende criminaliteit. Hun grote voorbeeld is The Minutemen, een gelijkaardige groep helden die voor, tijdens en na WO II de rol van gemaskerde vigilante (er bestaat niet echt een mooie Nederlandse vertaling voor) opnamen.

Op het ogenblik dat het verhaal van start gaat (1985), bestaat ook deze tweede groep van gemaskerde wrekers niet meer. De zogenaamde Keene Act (1977) verbiedt “superhelden” immers om nog langer op te treden maar verleende hen ook amnestie indien ze hun geheime identiteit vrij zouden geven. Terwijl een aantal onder hen hierop ingingen en zelfs voor de overheid begonnen te werken, doken anderen onder in de anonimiteit of illegaliteit waardoor ze de facto zelf gezochte misdadigers werden.

De groep komt acht jaar na hun verbanning weer bij elkaar wanneer een vanwatchmen hen (The Comedian) wordt vermoord. Rorschach, de enige die nog steeds actief is, gelooft dat er meer zit achter de moord en is vastbesloten de waarheid te achterhalen. Zijn voormalige compagnons hebben echter allemaal hun redenen om het verleden te laten rusten, al haalt dat hen schrikbarend snel in.

De plot achter Watchmen is op zich banaal en eenvoudig maar vormt niet de hoofdmoot van het verhaal. Moore is veeleer geïnteresseerd in een deconstructie van de comic en de  superheld zoals deze in de zogenaamde golden age of comic books (jaren veertig) en de silver age of comic books (jaren vijftig-zeventig) naar voor kwam zodat zijn werk als een van de hoogtepunten uit de bronze age of comic books (jaren zeventig-tachtig) beschouwd mag worden, met dien verstande dat Moore op een schitterende wijze elementen uit deze drie periodes weet te combineren.

watchmen3panel2Zijn helden zijn geen van alleen de morele hoogstaande figuren maar eerder laf, hoogmoedig, cynisch of zelfs wraakzuchtig zonder meer. De keuze voor het heldendom werd bij geen van hen ingegeven louter door de drang om goed te doen en naarmate de plot zich verder ontwikkeld vallen steeds meer maskers af tot slechts de droeve realiteit overblijft en het antwoord op de vraag of het doel werkelijk de middelen rechtvaardigt, niet langer beantwoord kan worden zonder tot aan de knieën in de vuiligheid te staan.

Ik kan nog ettelijke pagina’s vullen over hoe ingenieus het verhaal opgebouwd is en hoe doorheen het hele verhaal continu verwijzingen naar de ware toedracht verscholen zitten of hoe Moore & Gibbons onder meer door de fletse inkleuring een hommage brengen aan de oude comics en hun personages verwijzen naar andere comic-helden maar uiteindelijk is het niet de bedoeling hier een academische studie te brengen. Lees en herlees de novel is het enige wat ik aanraden kan. En bezoek bij een herlezing van het verhaal onder meer deze site. Daar alleen al vindt u een schat aan informatie rond dit meesterwerk.

De film Watchmen komt op 3 maart in de zalen. De trailers zien er veelbelovend uit, al is het nog maar de vraag om de complexe structuur van het verhaal ook op het witte doek tot zijn recht zal komen.

Advertenties

3 Reacties to “Alan Moore & Dave Gibbons :: Watchmen”

  1. 3 maart. Als in… vandaag? Nice. Vreemd dat ze altijd met die 3/6/9 uitpakten.
    Anyway, ik kan ook iedereen alleen maar aanraden de graphic novel te lezen.

  2. Ik vond de trailer die ik vorige week in de cinema zag er net heel erg vervelend, flashy en Hollywoodiaans uitzag…

    We zullen zien. Sin City was heerlijk, dus waarom deze geen kans geven?

  3. Ze hebben zowat alle actie-elementen in de trailer gestopt. 🙂 Ik was onder de indruk van de film die het boek echt recht probeert te doen en in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nolans The Dark Knight niet krampachtig een spreidstand tussen auteursfilm en blockbuster tracht vol te houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: