Where is my mind?

De vorige post was een korte inkijk in mijn denkwereld. Dame Nel verwees in haar antwoord naar Mark Haddons  “The Curious Incident Of The Dog In The Night Time” verplicht leesvoer zoals onder meer Boleuzia treffend verwoordt. Ik zal niet zo ver gaan om hier een lijstje van mijn eigenaardigheden op te sommen, sommige hou ik om allerlei redenen ook liever geheim.

you_blew_my_mindEr bestaan autisme-tests online die weliswaar niet vastleggen of iemand autist is maar wel een indicatie zijn. U vindt hier eentje die door Cambridge University ontwikkeld is en hoewel het aantal vragen veel te kort is voor een grondige analyse is het wel interessant om te doen.

“De interpretatie van uw AQ score

* 0-10 is een lage score
* 11-22 zijn de gemiddelde scores
* 23-31 is boven het gemiddelde
* 32-50 is heel hoog (
* 50 is de maximumscore

De meeste vrouwen scoren rond de 15 en de meeste mannen rond de 17. De meeste mensen met Asperger Syndroom  of Hoog Functionerend Autisme scoren rond de 35. Ik  scoor telkens tussen 40-42 maar ik beschouw mezelf desondanks niet als een autist, ook niet als een hoog-functionerende. Een belangrijke reden hiervoor is dat ik bijvoorbeeld wel een aantal gezichtsuitdrukkingen herken en grappen begrijp. Mijn bedrading loopt ergens anders fout maar voorlopig heb ik geen zin om daar op in te gaan noch om het te definiëren hoewel ik me er niet langer voor schaam.

9 Reacties to “Where is my mind?”

  1. de link voor Cambridge leidt naar die dekselse Boleuzia. dit ter info.

    dat gezegd zijnde heb ik hier (of in het vorige bericht) wel wat herkenbaars geleze, al heb ik dat abstracte staren eigenlijk niet: ik bekijk mensen amper als hun gezicht naar mij gericht is. waarschijnlijk een combinatie van schaamte (ik wil ook niet dat er naar mij gekeken wordt), angst (ik wil ook niet dat iemand zomaar tegen mij spreekt), asociaal gedrag en onverschilligheid. ik heb nog nooit iemand (en vreemde) aangesproken op een trein. zitten, muziek op, en boek.

  2. en vreemde = een vreemde, dus

  3. Aangepast, merci voor het te melden. Vroeger keek ik ook nooit iemand rechtstreeks aan omdat het te confronterend was tot iemand me er op wees. Eigenlijk zei hij me dat verschillende mensen aan hem gevraagd hadden of ik soms kwaad op hen was etc. omdat ik hen nooit aankeek. Sindsdien heb ik mezelf aangeleerd mensen rechtstreeks aan te kijken als ik met hen praat. Zoals gezegd zijn het technieken en trucjes om te “overleven”.

    De meeste “stoornissen” zijn ook complex waardoor er wel raakvlakken bestaan tussen verschillende mensen maar ook verschillen. Ik herken mezelf in het lijstje dat jij ooit gaf (rechts wandelen en zitten, fascinatie voor cijfers,…) maar er zijn elementen die ik niet ken (eten dat elkaar niet aanraken mag, stoppen met kijken als ik een aflevering mis,…)

  4. is het niet zo dat iederéén wel autistische trekken in zich draagt? ik kan bvb. mijn huis niet kuisen als ik niet op voorhand heb uitgekiend wat ik wanneer ga doen. dat gaat zelfs meestal gepaard met de duur van albums : mijn living moet opgeruimd zijn als de plaat af is. het zijn absurditeiten die stabiliteit aan mijn dagelijkse leven geven. maar daarom ben je sociaal niet gehandicapt.

  5. Ik denk niet dat iedereen autistische trekken heeft of anti-sociale of obsessief-compulsieve of… Ik heb enige posts geleden net die dwang tot diagnosticeren aangekaart. Ik spreek me ook niet uit over waar ik al dan niet aan zou leiden – ook al ben ik dan al autist, psychopaat, ne raren,…genoemd door mensen – om de eenvoudige reden dat ik me nooit laten testen heb. Dat mijn karakter, interesses en overtuigingen niet altijd stroken met die van de “doorsnee mens” staat daar buiten maar is ook privé.

    Sociaal gehandicapt word je volgens mij overigens pas wanneer je “eigenaardigheden” het sociaal contact verstoren. Letters tellen wanneer iemand spreekt, is misschien vreemd maar dat hindert de omgang met anderen niet normaalgezien.

  6. interessant.

    Zo vraag ik me af waar dat sociaal gehandicapt zijn oorsprong vindt. Ook zonder teveel in detail te wilen gaan, van uiterst verlegen kind en puber heb ik van mezelf toch met veel vallen en opstaan een mondig assertief mens gemaakt. Ik mis echter bepaalde sociale vaardigheden die nooit meer goedkomen vrees ik, waardoor ik me regelmatig echt asociaal tot zelfs volgens anderen raar en vreemd gedraag onder vreemden of in werkkring. Het gebrek hieraan beperkt me, vooral professioneel, dus in die zin zou ik ze ook kunnen een handicap noemen. Waar ik echter niet aan uit raak is of het simpelweg door gebrek aan aanleren, oefenen en ervaring komt (9 jaar beschermd internaat) of het aanleg is. Ik heb namelijk dikwijls het gevoel dat ik in wezen een sociaal beest zou zijn, maar toch kost het me immens veel moeite om me zo te gedragen. (Dit alles slaat niet op familie-en vriendenkring).
    Zo sluiten we al peinzend het jaar af.

  7. Autistische, dwangmatige of andere trekken vertonen is nog iets anders dan gedragingen of gedachten hebben die de persoon zelf of zijn omgeving als hinderlijk of problematisch ervaren.
    Het belang of het nut van een diagnose wordt vaak overschat. Die is alleen zinvol als je er iets aan hebt, zoals een beter begrip of een therapie.

  8. Ik vond de test nogal doorzichtig. Voor 85% van de vragen is het duidelijk welke antwoorden je “autisme-punten” zullen opleveren en welke niet.
    En dan is er nog het probleem van het verschil tussen hoe je bent en hoe je jezelf graag wil zien.

    Ik denk dat er weinig mensen zijn die sociale situaties echt gemakkelijk vinden.

    Enneuh… ik vond je volstrekt normaal de eerste x dat ik je zag, hoor. 😉

  9. Ik beweer ook niet dat ik autist ben noch dat ik sociaal gehandicapt ben, al zullen sommigen dat laatste wel tegenspreken. De test is inderdaad redelijk doorzichtig maar ik maak er een punt van om alvast privé die testjes zo eerlijk mogelijk in te vullen. Er is ook een verschil tussen hoe je iets innerlijk beleefd en hoe je jezelf toont. Sommige mensen zouden wel eens kunnen schrikken als ze in mijn hoofd kunnen kijken, al zouden anderen het waarschijnlijk allemaal wel mee vallen vinden.

    En ik zei het al, ik heb veel strategieën ontwikkeld ofte je had me tien jaar eerder moeten ontmoeten. 😉

Geef een reactie

