President of what?

De hoera-stemming rond de verkiezing van de Amerikaanse president heeft zelfs in Europa ongekende hoogten bereikt nu Barack Obama verkozen is. En hoewel het alvast veelbelovend is dat Amerika klaar blijkt te zijn voor een gekleurde president (wie van ons had dat gedacht), blijft de vraag waarom we zo juichen?

obamaDemocraten zijn naar Europese normen nog steeds rechts en conservatief, bovendien is me niet helemaal duidelijk waarvoor Obama staat. Wie van zijn Europese aanhangers kent zijn programma echt? In hoeverre is de pro-Obamasfeer niet evenzeer ingegeven door een anti-Bushgevoel waarvan McCain mee de gevolgen moet dragen? Waar stond McCain eigenlijk voor?

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat iedereen juicht omdat het zo hoort en dat geen van hen vijf concrete punten zal kunnen geven waarop Obama verschilt van McCain. Maar eigenlijk verbaast het me niet, daar het merendeel van de Vlaamse bevolking (inclusief hoogopgeleiden) nauwelijks weet waar de Vlaamse partijen voor staan.

Ik geloof dat de wereld beter gebaat is met Obama als president van de Verenigde Staten maar ik geef grif toe dat ik het niet kan beargumenteren. Ik ga dus ook niet juichen om tegenover mijn omgeving te kunnen bewijzen dat ik een goed mens ben.

6 Reacties to “President of what?”

  1. Oef… Toch iemand die het zegt.

    Ook leuk om te weten: tegelijkertijd met de verkiezing van Obama schoot het Amerikaanse volk het homohuwelijk af in een referendum.

  2. Ik heb via wikipedia even zijn doelstellingen bekeken en ik vermoed wel dat hij de beste president is die Amerika momenteel kan hebben binnen de grenzen van het mogelijke. Maar daarmee hebben we de kern aangeraakt: “de mate van het mogelijke”, Obama blijft net zo goed met handen en voeten gebonden aan de Amerikaanse manier van denken en overtuigingen. Ik verwacht van hem geen wonderen, maar gelukkig zullen de stommiteiten niet langer opgestapeld worden. Is het niet erg dat we daarmee gelukkig moeten zijn?

  3. Ik heb hetzelfde gevoel. Ik was best tevreden en geef grif toe dat ik zelfs ontroerd was over bepaalde beelden van het Amerikaanse volk in de straat. Zelfs al weet ik van Obama dat hij o.a. voor de doodstraf blijft, hij leek me om een of andere reden geschikter dan Mc Cain.

    Maar tegelijk blijf ik sceptisch. Net of het nu ineens allemaal gaat veranderen en zoveel beter zal gaan. Misschien heeft er heel even iets bewogen in de wereld, maar hoe lang zal dit natrillen?

    En inderdaad, Ella, ik las ook onthutst de uitslag van het referendum.

  4. Heetf het gejuich om de verkiezing van Obama niet erg veel met zijn boodschap van hoop en verandering te maken? Een soort tegengif tegen het cynisme dat de voorbije jaren sinds 9/11 de bovenhand kreeg? Het soort cynisme (ja, het is nu wachten op de eerste ‘ik ben geen cynicus, ik ben realsist’) van mensen die nu toch dringend moeten nuanceren dat Obama niet the second coming is.

    Dat is hij inderdaad niet, maar het feit dat zijn overwinning en overwinnigsspeech mij een warm gevoel gevan en hoop gaven voor iets vaag en onbestemds, vind ik best aangenaam. Ik realiseerde me plots hoe cynisch, fatalistisch en egocentrisch veel vrienden en kennissen eigenlijk lopen te doen. Fijn dat er daar nu ook een niet-tsjeven antwoord op is 🙂

  5. Ik ben cynisch geboren, maar mijn kanttekening is louter een temperen van wat ik een overdreven hoera-stemming vind. Eigenlijk zeg je het zelf: “hij gaf me een warm gevoel” maar dat bewijst alleen dat hij een politiek dier is die mensen kan bespelen (niet negatief bedoeld). Bush gaf na 9/11 ook veel mensen een warm gevoel toen hij naast de brandweerman op Ground Zero stond.

    Maar ik geloof niet dat het een cynische reflex was en is bij velen maar eerder een manicheïstische. Hoe graag zagen ook de tegenstanders van Bush hem niet in termen van het absolute kwade? Obama is een beetje de White Knight geworden: “I believe in Barack Obama”, nu maar hopen dat de woorden “You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain” niet op hem van toepassing zijn. 😉

    Ik vind het overigens vreemd dat niemand wakker ligt van de voorbije machtswissel in Israël waarbij Tzipi Livni (een vrouw overigens) eerste minister werd. De coalitievorming die zij wou is stukgelopen op een verschillende visie rond de bezette gebieden en Jeruzalem. Uiteindelijk zal de intifada en gedeeltelijk de ondersteuning van het islamterrorisme/vrijheidsstrijd daardoor veeleer ondergraven en gestopt worden dan door een “yes we can”-speech die zich in de eerste plaats op het eigen Hinterland richt.

  6. Hm ik ben pro Obama en ik kan hier ook beargumenteren waarom. Hij is overduidelijk ‘the lesser of two evils’, veel meer een man van de dialoog dan McCain, wil veel meer aandacht besteden aan betaalbare gezondheidszorg voor iedereen, en hij is een slimme politicus die geen maatregelen door de strot van de mensen gaat duwen maar wel zijn eigen visie heeft – een visie die GW Bush niet bezat of die hij uitdroeg ten faveure van hen die hem deze visie aandroegen.
    Ik ben blij dat Obama president is, maar dan vooral uit opluchting omdat het McCain niet geworden is. Een sympathiekere man dan zijn collega Georges, die McCain, maar zijn plannen mbt economie, buitenlandse politiek enz waren krak dezelfde als die van Bush.

    Even nuanceren overigens wat Ella schrijft in haar eerste berichtje: Niet ‘Het Amerikaanse volk’ heeft tegen het homohuwelijk gestemd, wel de inwoners van California, Florida en Arizona. En het homohuwelijk werd zeker niet ‘afgeschoten’ –) de tegenstanders haalden het nipt. In het Amerika van vandaag vind ik dat al bij al geen slecht resultaat. Vlaanderen is op dat vlak wel degelijk een van de progressiefste regio’s ter wereld, terwijl het homohuwelijk hier vijftien of twinitig jaar geleden ook weggestemd zou geweest zijn in een referendum.

Geef een reactie

