Neighborhood sniper

Een klein gedachtenexperimentje:

In een verlaten huis bevindt zich een sluipschutter. Hij heeft iemand in het vizier, plots keert hij zich om en vraagt of jij soms zin hebt om de trekker over te halen. Niemand zal ooit weten wat je gedaan hebt, er volgt geen straf of achtervolging. Er zal geen oordeel van anderen volgen, moreel noch juridisch want zij weten het niet. Ook de sluipschutter zal je niet straffen noch belonen. Er is geen gevaar en geen druk. Overigens weet je niet of de sluipschutter al dan niet zelf de trekker zal overhalen als jij weigert. Het is dus zeker niet zo dat je een leven redt door het te laten. Er is geen zekerheid over het lot van het mogelijke slachtoffer. Het enige wat vaststaat, is dat jij op dat moment de keuze hebt om iemand (een onbekende) te doden zonder dat het voor jou gevolgen zal hebben. Haal je de trekker over of niet?

6 Reacties to “Neighborhood sniper”

  1. Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken die trekker over te halen. Alleen al omdat ik me dan elke dag slecht zou voelen dat een onschuldige gestorven is door mijn beslissing en actie.

  2. Ik heb geen enkele behoefte om iets of iemand te doden. En zeker niet “zomaar”. Echt niet.

  3. Als tiener zou ik misschien ja gezegd hebben. Ik was het vervelende soort van “zelfdestructieve jongere die alles eens wou proberen”…

    Nu, nee.

  4. Ik vraag me af of er ook mensen “ja” denken maar het niet durven posten. “Ja” antwoorden betekent overigens niet dat men het ook effectief zal doen denk ik (hoop ik).

    @ Fideel: uiteraard weet je niet of hij schuldig is of niet. Stel dat het een kindermoordenaar was, of iemand die zoals Hitler zou uitgroeien tot een dictator of massamoordenaar. Ik heb in dit geval doelbewust evenmin iets over het potentiële slachtoffer willen zeggen.

    @ Peerke: Als ik semantisch vervelend wil doen, dan kan ik je onmiddellijk vragen of je vegetariër bent. Door “iets” er bij te halen, impliceer je dat je evenmin een dier wil doden. En ook al dood je zelf geen dieren, als vleeseter draag je wel een gedeelde verantwoordelijkheid want uiteindelijk is het een instrumenteel doden om vleeseters aan vlees te helpen.

  5. Neen. Zonder enige twijfel.

  6. […] Sezaar sez geruisloos onder de mensen « Neighborhood sniper […]

Geef een reactie

